Danskerne købte mere medicin i 2023 end året før. Det viser tal fra Danmarks Apotekerforening. Der er tale om en stigning på knap seks procent.
Samlet blev der solgt 3,8 milliarder såkaldte døgndoser på landets apoteker i 2023.
359 millioner af de døgndoser var af lægemidlet atorvastatin, der er et kolesterolsænkende lægemiddel.
Den smertelindrende medicin paracetamol var den mest købte i 2023. Der blev udleveret knap 11 millioner pakninger. Det svarer til omkring en milliard piller. Gennemsnitligt svarer det til, at alle danskere købte næsten 170 piller med lægemidlet paracetamol.
Dertil kommer salget af de smertestillende piller og anden håndkøbsmedicin i supermarkeder, kiosker og andre steder i detailhandlen.
Flest penge blev der dog brugt på lægemidlet semaglutid, der indgår i diabetes- og vægttabsmidlerne Ozempic og Wegovy. Der blev købt for 2,8 milliarder kroners Ozempic og Wegovy i 2023 målt i udsalgspriser.
Udgifterne til medicin har været stigende i flere år. I økonomiaftalen mellem regeringen og Danske Regioner i juni måned blev der aftalt et ekstraordinært løft af regionernes driftsramme i år på 600 mio. kr., som skal være med til at afbøde de store medicinudgifter.
I 2023 måtte regionerne bruge 1,4 mia. kr. mere på tilskudsmedicin, end man gjorde året før. Det er 1,1 mia. kr. mere, end der var budgetteret med i økonomiaftalen med staten.
/ritzau/ak
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.