dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksocial
doi
DK Debat

Brugerinddragelse er en lang kamp, men den betaler sig

Flere sundhedsfolk stiller spørgsmålstegn ved at implementere brugerinddragelsen, da de frygter, at det kan koste mere tid. Det er der ingen grund til, mener centerchef og overlæge på AUH
12. OKT 2017 14.55

Projektet 'Det Brugerinddragende Hospital' er trods gode resultater en lang kamp at implementere, og flere sundhedsfaglige på ViBis' (Videnscenter for Brugerinddragelse) konference i Aarhus frygter, at projektet er for tidskrævende. Men ifølge overtandlæge Martin Dahl fra Kæbekirurgisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital (AUH) er der ikke er grund til bekymring,

- Vi kendte ikke omfanget af projektopgaven, så det var meget tidskrævende, men kun i starten. Mange af vores ansatte frygtede også, hvordan det kunne lade sig gøre at finde tid til at inddrage patienterne mere og mere, men det har nu vendt sig til begejstring. Det har været ledelsens ansvar at skabe tid og rum til implementeringen, og det synes jeg nu er lykkedes, siger han.

Netop Kæbekirurgisk Afdeling har haft gode erfaringer med at implementere brugerinddragelsen, og ifølge Martin Dahl er inddragelsen af patienter og pårørende hele sliddet værd.

Ny måde at møde patienter
Selvom sundhedssystemet i forvejen er presset på tid, mener Martin Dahl ikke, at brugerinddragelsen presser yderligere på, fordi det egentlig handler om at ændre sin daglige arbejdsadfærd. Det er tilvænningsprocessen på afdelingerne, og ikke selve inddragelsen af patienterne, der tager tid. 

- Vi har ændret hele vores måde at møde patienterne på. Først og fremmest skal vi turde at spørge patienterne, hvad de ønsker og mener, og vi skal ændre vores lægesprog til patientsprog, så vi undgår at bruge ekstra tid på misforståelser, siger Martin Dahl.

Noget der har hjulpet Kæbekirurgisk Afdeling på rette vej, har været møder mellem afdelingens ledere og projektgruppen, hvor man har fundet ud af, hvad der manglede, og hvad der fungerede. Samtidig har interviews med patienter givet et overblik over, hvordan sundhedspersonalet skal prioritere tiden til patienterne. 

Skal ikke være et 'add-on'
Centerchef på AUH, Lisbeth Kallestrup Lomborg, forstår godt, at mange stiller spørgsmålstegn ved implementeringen af metoderne i en tid, hvor sundhedssystemet er presset på tid, men hun er enig med Martin Dahl i, at det blot kræver tilvænning. 

- Vi skal ikke tænke brugerinddragelse som et 'add-on', som skal stresse yderligere i et tidspresset miljø. Metoderne skal være i synergi med det vi allerede laver, og ikke noget man tænker 'åh nej, hvordan får vi nu tid til det', siger hun.

- Det der tager lang tid, er at implementere metoderne fuldt ud, men man vil med brugerinddragelsen kunne sikre korrekte behandlinger og patienters livskvalitet, og det er det hele værd, mener Lisbeth Kallestrup Lomborg.

 

Projektet 'Det Brugerinddragende Hospital' har netop udarbejdet en rapport omkring resultaterne, som du kan finde her

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.