HOVEDSTADEN: Kan man ikke selv transportere sig til og fra behandling på hospitalet, så kan man i visse tilfælde blive hentet og bragt af hospitalets sygetransport. Men 40.000 gange sidste år kørte chauffører forgæves efter patienter i Region Hovedstaden. Det oplyser DR København.
Ofte er det helt banale misforståelser, der ligger bag.
- Det kan for eksempel være, at chaufføren bliver bedt om at hente patienten i et venteområde ved indgangen, og patienten stadig sidder oppe på afdelingen. Eller patienten kan være ude at tisse, når chaufføren kommer, siger budgetchef i Region Hovedstaden Jette Sylow Rasmussen til DR København.
De mange forgæves køreture er spild af tid og ressourcer, mener Karin Friis Bach (R), der er formand for Sundhedsudvalget i Region Hovedstaden.
- Det er jo ikke hensigtsmæssigt, at der bliver brugt ressourcer på opgaver, der ikke tilfører nogen værdi. Det lyder også som et meget højt antal forgæves kørsler, siger hun til DR København.
I Region Hovedstaden er det afdelingerne ude på hospitalerne, der bestiller sygetransport til patienterne. Anderledes ser det ud i Region Sjælland, hvor et centralt kørselskontor koordinerer direkte med patienterne. Her er andelen af forgæves kørsler halvt så stor som i Region Hovedstaden, og der er god grund til at kopiere den model, mener Karin Friis Bach.
- Koordination af kørsler er jo ikke hospitalernes kernefunktion, og noget tyder på, at man kunne gøre det bedre ved at lægge opgaven ud til et centralt kørselskontor.
Region Hovedstaden havde sidste år 677.000 køreture med patienter, der skulle til eller fra behandling på hospitalet. Politikerne vedtog allerede sidste år, at der skulle spares 10 mio. kr. på sygetransporter.
sl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.