Flere tyr til online lægehjælp i ydertimerne
Flere kunder hos danske forsikringsselskaber tyr til hjælp fra læger online, når deres egen læge har lukket. Det oplyser forsikringsselskaberne Tryg, Alm. Brand Group, Topdanmark og Gjensidige.
Ifølge Tryg har forsikringsselskabet i år allerede registreret 127 procent flere online lægekonsultationer i 2024 sammenlignet med hele 2023.
Hos Topdanmark har man registreret en stigning på 41 procent i antallet af online lægekonsultationer, når man sammenligner perioden fra januar til september i 2022 med samme periode i 2024.
Det er særligt børnefamilier, der gør brug af tilbuddene. Ifølge Alm. Brand Group, som dækker over både Alm. Brand og Codan Forsikring, er fire ud af ti af deres henvendelser vedrørende børn.
Supplement, ikke erstatning
Derudover oplyser selskaberne, at henvendelserne ofte er i forbindelse med mindre alvorlige sygdomme såsom hudproblemer og øjenbetændelse. Men ifølge Tryg kan det også være i mere akutte tilfælde, hvor patienten vil vide, hvad næste skridt skal være.
- Det kan også være et akut traume, hvor man gerne vil have afklaret, om man skal på en skadestue eller have hurtig behandling, siger Jytte Adelmark, sundhedsdirektør i Tryg.
Men både Tryg og Gjensidige oplyser, at tilbuddet ikke er en erstatning for egen læge, men "et godt supplement".
- Der kan være mere alvorlige ting, hvor man er nødt til at komme forbi egen læge, og vi hjælper bedst med at tage de mindre skavanker og sygdomme i opløbet, siger Jytte Adelmark.
Tilgængelig i weekenden
Det er dog ikke alle selskaberne, der oplever en lige stor stigning. Hos Gjensidige er der en stigning på otte procent, når man sammenligner antallet af lægekonsultationer i 2023 med antallet i 2024.
Morten Freil, direktør i Danske Patienter, er kritisk over for den nye udvikling, som, han mener, "på sigt kan være med til at udhule det offentlige sundhedssystem".
- Mennesker med multisygdomme, kroniske sygdomme eller mere komplekse sygdomsforløb risikerer dermed at komme bagerst i køen, fordi det er dyrt for dem at tegne forsikringer, hvis de overhovedet kan tegne en, siger han.
Tilgængeligheden for dårlig
Ifølge ham er det et udtryk for, at tilgængeligheden ikke er god nok i de offentlige tilbud.
- Det er et wakeupcall i forhold til, at vi bliver nødt til at se på tilgængelighed, digitalisering og så videre i de offentlige tilbud, hvis man for alvor skal tilbyde borgerne det, de har behov for.
Forsikringsselskabernes tilbud har det til fælles, at den online lægehjælp er tilgængelig, når danske læger normalt ikke er tilgængelige såsom i weekenden, i helligdagen eller når patienterne er i udlandet.
Forsikringsselskaberne har forskellige samarbejdspartnere, når det gælder deres online lægehjælp. Hos nogle selskaber har medlemmer af forsikringerne automatisk adgang til tjenesten, når de er kunde hos selskabet. Hos andre er det kun i forbindelse med særlige abonnementer.
/ritzau/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.