Lokale forskelle i ambulancernes responstid
MIDTJYLLAND: I mere end hvert tredje østjyske postnummer er andelen af kritiske ambulancekørsler, der er fremme indenfor 15 minutter, lavere end Region Midtjyllands eget servicemål. Det viser en gennemgang, som TV2 Østjylland har lavet.
Servicemålene, der blev vedtaget i 2023, skal sikre, at det er de mest syge og tilskadekomne patienter, der hurtigst får hjælp. Blandt andet fremgår det af målene, at hjælpen til akut hastende og livstruende syge, såkaldte A-kørsler, skal nå frem inden for 15 minutter i 92 pct. af alle udrykninger.
Men gennemsnitstallet afslører en anden virkelighed med geografiske forskelle.
I 80 af de østjyske postnumre, hvor der i første halvår af 2024 har været i alt 14.717 A-kørsler, har regionens ambulancer præsteret under målsætningen i 34, viser gennemgangen.
Kurser i førstehjælp
Blandt de 34 postnumre, der oplever en længere responstid ved akut eller livstruende sygdom, er Ry. Kun i 84,4 pct. af tilfældene når en udrykning frem til tiden.
- Det er nedslående læsning. Det har sådan set historisk altid været dårligt her, udtaler Jens Szabo, byrådsmedlem i Skanderborg Kommune for Venstre til TV2 Østjylland.
Derfor vil kommunen i samarbejde med Ry Borgerforening forsøge sig med førstehjælpskurser til borgerne.
Uacceptabelt
I Landdistrikternes Fællesråd er formand Steffen Damsgaard ikke tilfreds med de nye tal. I en tredje artikel bragt af TV2 Østjylland siger han, at det ikke er "acceptabelt" med så store lokale forskelle i sundhed.
- Her er der tale om et A- og et B-hold, alt efter om du bor i byen eller ude i landdistrikterne og et yderområde, siger Steffen Damsgaard til TV2 Østjylland.
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.