"Tosset" og "uforståeligt": Regionerne kritiserer forslag til ny sundhedsstruktur
For en måned siden vedtog Danske Regioner et høringssvar, som kritiserede samtlige tre modeller for fremtidens sundhedsvæsen, som er fremlagt af Sundhedsstrukturkommissionen (se faktaboks).
I stedet foreslog man en fjerde model, hvor regionerne bevares, men med flere opgaver.
Nu er alle fem regioner klar med deres høringssvar, og de stemmer i med kritikken af dele af kommissionens forslag. Høringssvarene indgår i de kommende måneders politiske forhandlinger om strukturen på sundhedsområdet.
Tosset at splitte op
Region Hovedstaden bakker op om Danske Regioners forslag og kalder det i en pressemeddelelse tosset, hvis man vælger at splitte regionerne op i flere sundheds- og omsorgsregioner, som det foreslås i model 1.
Regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) frygter, at 17 års opbygning af en stærk og effektiv organisation vil være tabt på gulvet, og at det fx vil gå ud over regionens fokus på at nedbringe ventetider.
- Det er tosset at erstatte en stærk administration med tre eller fire nye, der skal opbygges fra bunden i en tid, hvor vi mangler personale, omkostningerne til administration skal ned, og vi skal løse nye opgaver, der stadig kræver tæt koordinering med 29 kommuner af meget varierende størrelse fra landets største med over 650.000 borgere til en af de mindste med under 15.000 borgere, siger han.
I regionsrådet kan man godt se logikken i flere omsorgsregioner, hvis en stor mængde opgaver flyttes til dem i en fremtidig struktur. Men omvendt vil det også tale for, at stærke organisationer ikke splittes op, netop som nye opgaver skal gribes og løses.
Geografisk ulighed
Region Sjælland peger i sit høringssvar på, at det grundlæggende problem er uligheden i sundhed og manglen på speciallæger i de geografiske områder, hvor behovene og uligheden er størst. Reformen skal fordele de lægefaglige ressourcer hertil, lyder det fra regionen.
Samtidig ønsker man dog at gøre op med, at regionen udgør et særligt problem.
- Man kan i den offentlige debat få fornemmelsen af, at Region Sjælland er selve problemet, som en kommende reform skal løse, men det er en sejlivet misforståelse. For på trods af den sociale og geografiske ulighed, der følger af manglen på særligt speciallæger, men også andre sundhedsfaglige ressourcer, er det lykkedes Region Sjælland at følge resten af landets positive udvikling på nøgleparametre som fx middellevetid og 5-års kræftoverlevelse, siger regionsrådsformand Heino Knudsen (S).
Region Sjælland kritiserer en af kommissionens ideer, som går ud på at slå regionen sammen med Hovedstaden. I et samlet østdansk regionsråd ville der kun være 29 pct. fra det nuværende Region Sjælland, og en sådan centralisering vil give et markant demokratisk underskud, mener regionsrådet.
Folkevalgte er vigtige
Region Syddanmark bakker op om det fælles høringssvar og understreger særligt tre pointer:
Man ønsker fortsat at have en direkte folkevalgt ledelse, at beholde psykiatriområdet adskilt fra det somatiske område og at beholde ansvaret for områder som klima, transport, uddannelse, miljø og det specialiserede socialområde. Det fremgår af regionens høringssvar.
- Det er vigtigt, at vi har lokale folkevalgte politikere i front, så borgerne har et sted at gå hen. Politikerne er helt afgørende for at sikre borgernes stemme i det store system, som sundhedsvæsenet udgør. Samtidig er politikerne en garant for, at der bliver taget lokale hensyn, siger regionsrådsformand Bo Libergren (V).
Samtidig har man svært ved at se argumenterne for at fjerne opgaver som klima, transport, uddannelse, miljø og det specialiserede socialområde.
- Der ligger ingen analyser bag eller argumenter for kommissionens anbefalinger om at flytte områderne ud af regionerne. Det finder vi uforståeligt og bekymrende, fortsætter han.
Vil beholde opgaver
Også Region Midtjylland lægger vægt på, at der ikke skal fjernes opgaver fra regionerne. Her roser man kommissionen for et grundigt og flot stykke arbejde, som man langt hen ad vejen erklærer sig enige i.
- Til gengæld er vi forundrede og bekymrede over kommissionens vidtgående forslag om at fjerne opgaver inden for det højt specialiserede socialområde, klima, miljø, transport og uddannelse fra regionerne, uden at der bliver peget på forslag til, hvordan de kan løses bedre, siger regionsrådsformand Anders Kühnau (S).
Ligesom Hovedstaden påpeger Midtjylland, at markante organisatoriske ændringer kan koste dyrt og indebære risiko for medarbejderflugt.
Nordjylland vil bestå
Også Region Nordjylland bakker op om det fælles høringssvar fra Danske Regioner og fremhæver desuden, at man i Nordjylland har formået at tænke i nye baner for at løse udfordringer med bl.a. geografi og rekruttering.
Man kommer med en klar anbefaling af, at Region Nordjylland bevares i sin nuværende form, og ligesom Sjælland understeger man behovet for en tilpasning af især lægernes fordeling geografisk og på tværs af sygehuse og primær sektor.
I høringssvaret, som blev behandlet af regionsrådet mandag, understreges det også, at opgaver som det specialiserede socialområde, uddannelsesområdet og jordforurening, drikkevand og råstoffer bør forblive regionale, så det er muligt at samle ekspertise til at løfte myndighedsansvaret.
Sundhedsstrukturkommissionens modeller:
Model 1: Nye sundheds- og omsorgsregioner
- De nuværende regioner nedlægges. Der etableres i stedet 8-10 sundheds- og omsorgsregioner.
- De får det samlede ansvar for sygehuse, almenmedicinske tilbud og den øvrige praksissektor og en række opgaver på sundheds- og ældreområdet, som i dag bliver løst af kommunerne.
- Hver sundheds- og omsorgsregion ledes af 21-25 direkte valgte politikere. De eksisterende sundhedsklynger nedlægges.
Model 2: Statsligt enhedssundhedsvæsen
- Regionerne nedlægges. Staten overtager myndigheds- og driftsansvaret for sygehuse, almenmedicinske tilbud og den øvrige praksissektor.
- Derudover overtager staten ansvaret for en række opgaver på sundheds- og ældreområdet, som i dag bliver løst af kommunerne.
- Det politiske ansvar ligger hos ministeren for området, mens ansvar for drift og økonomi vil ligge dels i en central bestyrelse, dels i 8-10 decentrale enheder.
Model 3: Sundhedsregioner
- Regionerne har fortsat ansvaret for sygehuse og praksissektoren. Model 3 indeholder to varianter. I den ene bevares antallet af regioner. I den anden reduceres antallet af regioner fra fem til tre.
- Der lægges samtidig op til at ændre regionernes nuværende politiske styreform blandt andet med oprettelse af "nærudvalg".
- Kommunerne har fortsat ansvaret for deres nuværende opgaver på sundheds- og ældreområdet.
- En del af regionernes økonomi målrettes indsatser i det primære sundhedsvæsen. Der stilles flere statslige krav til kommunernes varetagelse af opgaver på sundhedsområdet.
Kilde: Sundhedsstrukturkommissionen
Se høringssvarene fra Hovedstaden, Sjælland, Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.