dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksocial
doi
DK Debat

Yngre Læger: Vi mangler tid til patienterne

Tidspres er det største problem i sundhedssektoren, mener både lægeformand og politiker. Løsningen kan være at lave forskel på, hvor meget tid, ressourcestærke og -svage patienter får afsat
18. JUN 2014 17.04

BORNHOLM: - Vi mangler tid!

Formanden for Yngre Læger, Camilla Rathcke, var kort og kontant i sin udmelding, da hun direkte adspurgt om, hvordan hun opfattede lægernes tid til patienterne. Det skete under en paneldebat på Folkemødet arrangeret af MeningsMinisteriet, hvor patientinddragelse var omdrejningspunktet.

Ifølge en ny undersøgelse fra Videnscenter for Brugerinddragelse (VIBIS) føler et flertal af borgerne, at de har al for lidt indflydelse på, hvordan de bedst bliver raske efter sygdom. Og det skyldes ifølge Yngre Lægers formand frem for alt, at tiden, som læger og patienter tilbringer sammen, er al for knap.

- Jeg har ti minutter til hver patient. Punktum. Og det er ikke lægesekretærens skyld. Det kan bare ikke fraviges, sagde Camilla Rathcke og forklarede, at årsagen især er, at sundhedssystemet er alt for opdelt. Og det går ud over patientkontakten, som er beregnet til kun at tage sig af ét problem af gangen.

- Vi mangler tid, fordi mange fejler mange forskellige ting i dag, men sundhedssystemet er meget fragmenteret. Og derfor må mange patienter rende fra det ene ambulatorium til det andet efter behandling. Og det er ikke godt nok.

Få det bedre med en dvd
Formanden for Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen (S), erkendte, at tiden og kommunikationen mellem læger og patienter kan blive bedre.

- Det, der nok især mangler tid til, er, at patient kan vende tilbage og høre til en sygdomserklæring, og hvordan sygdommen skal håndteres. De første sekunder eller minutter efter, man lige har fået at vide, at man er syg, er det ikke sikkert, der er overskud til at spørge om en hel masse. Men det er vigtigt, at der er et sted at henvende sig senere, som ikke nødvendigvis skal være til hospitalslægen, sagde hun.

I stedet kan noget af informationen komme ad andre kanaler - fx med et link via mail eller på DVD, hvor patienter kan finde svar på en række spørgsmål om sin sygdom, både fra sundhedssystemet selv og fra andre patienter. Men det skal ikke erstatte den direkte kontakt mellem læger og patienter, understregede regionsrådsformanden.

- Selvfølgelig må det aldrig blive en erstatning for patientsamtaler. Og der skal tages hensyn til gamle fru Hansen, som man ikke kan forvente, klikker på et link for at læse mere om sit dårlige knæ, sagde hun.

Men Hæstorp Andersen kan godt se en idé i, at ressourcessvage patienter, som ikke aktivt kan søge information om sin sygdom uden for sundhedsvæsenet, skal tilgodeses i kontakten med læger og andet sundhedspersonale.

- Patienterne skal naturligvis føle, de bliver hørt og tilstrækkelig inddraget i deres behandlingsforløb. Og derfor skal der også være mere tid til en række patienter, sagde hun.

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.