dkmedier
dknyt
dkindkob
dknyt
dksocial
doi
DK Debat
Byrådsmedlemmer skruer op for valgkampen på sociale medier
En af Lisbeth Lauritsens mærkesager er cykelpolitik. I efteråret arrangerede hun en cykeltur rundt i Aalborg og lagde en stak billeder op på Instagram fra turen sammen med et par politiske bemærkninger.
Foto: Privat fra Instagram

KV21:
Byrådsmedlemmer skruer op for valgkampen på sociale medier

I en specialudgave af vores podcast fortæller to byrådsmedlemmer om deres strategi på sociale medier. De er klar til at bruge mange penge på Facebook-annoncer for at blive genvalgt. En ekspert roser deres indsats.
10. MAR 2021 7.30

To kvindelige medlemmer af Aalborg Byråd skruer gevaldigt op for deres målrettede brug af sociale medier i valgkampen frem mod kommunalvalget den 16. november. Og står det til en ekspert, er det også det eneste rigtige at gøre.

I en specialudgave af Kommunens podcast Vi nørder valg, fortæller Maja Torp (V) og Lisbeth Lauritsen (S) om deres brug af især Facebook og Instagram.

- Formålet er, at vælgerne skal lære mig at kende både hvad jeg står for, og hvem jeg er som person, siger Maja Torp, som er meget aktiv på Facebook, Instagram og LinkedIn.

Hendes indsats er blevet bemærket af en af landets førende eksperter på området, Benjamin Rud Elberth, som netop har udgivet en bog med gode råd til politikere, der gerne vil vælges. Og Maja Torp nævnes flittigt i bogen.

Det fik øjeblikkeligt Maja Torp til at lægge et billede af sig selv med bogen op på Instagram med teksten: "Bogen er propfyldt med tips, råd og erfaringer, hvor jeg selv og gode kolleger deler ud af personlige erfaringer. En must have bog til alle, der interesserer sig for politik, valgkamp eller branding."

maja-bog

Maja Torp har været aktiv på især Facebook i flere år, men i denne valgkamp vil hun skrue gevaldigt op for køb af annoncer på Facebook. Det fortæller hun i specialudgaven af vores podcast om valgkampen, som denne gang hedder Vi nørder valg på sociale medier.

Stærk på instagram

Benjamin Rud Elberth fremhæver i sin bog også Lisbeth Lauritsens tilstedeværelse på Instagram.

- Jeg prøver på at være personlig, det handler om, at vælgerne skal lære mig at kende, fortæller Lisbeth Lauritsen.

Hun har bemærket, at før strukturreformen var 50 stemmer nok til at blive valgt ind i Aalborg Byråd, idag, hvor kommunen er meget større, skal der 500 stemmer til.

- Og man kan ikke møde så mange mennesker personligt og overbevise dem om, at de skal sætte krydset ved een. 

Facebook afgørende

Både hun og Maja Torp siger, at de i denne valgkamp vil satse voldsomt på brugen af sociale medier, især ved at købe annoncer til udvalgte målgrupper på Facebook. 

I podcasten slår Benjamin Rud Elberth fast, at kommunalvalget i år vil blive stærkt påvirket af poltiikernes brug af sociale medier:

- Vi vil se, at de politikere, som har knækket koden på sociale medier, de får mange stemmer, rigtig mange borgmesterposter vil blive afgjort af især Facebook, siger han blandet andet. Lyt selv:

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.

Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.