KV21:
Valgplakater og Instagram virker
Valgplakater virker. Det fastslår professor Kasper Møller Hansen, Københavns Universitet, i en ny udgave af podcasten Vi nørder valg.
- Antallet af valgplakater er eksploderet. Ved valget i 2009 var det under halvdelen, der satte valgplakater op, i 2017 benyttede 75 pct. af kandidaterne valgplakater, fortæller han.
Nogle partier har nærmest gjort en videnskab ud af valgplakaterne og analyserer, hvor højt de skal sidde i lysmasterne for at blive set inde fra bilerne, hvor tæt de skal sidde, i hvilke områder af kommunen, de virker bedst.
Det fremgår altsammen af den store undersøgelse som halvdelen af de 9.500 kandidater ved KV17 har deltaget i ved at besvare en lang række spørgsmål.
Kandidaterne fortæller også om deres anvendelse af sociale medier, deltagelse i vælgermøder, tv-debatter og uddeling af materiale i gågaderne.
Ud fra kandidaternes mange svar kan forskerne sammenstykke et billede af, hvor aktive kandidaterne er. Og de er ifølge Kasper Møller Hansen særdeles flittige i valgkampen.
I podcasten fortæller han også, at der er meget at hente for kandidater, der i god tid har fået opbygget en stor gruppe af følgere på sociale medier. Har man 500 følgere på Facebook, kan de veksles til 250 personlige stemmer og sende kandidaten ind i byrådet.
Kasper Møller Hansen giver også sit bud, hvad der bliver det nye i valgkampen op til KV21. Lyt med her:
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Sundheds artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Sundheds artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Sundhed.
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra det pågældende medie.